%20.12.07  קצה הקרחון  : מאת גייזי

 

תמונת הקרחון  > http://www.pbase.com/geyzi/image/90570247  

התמונה שלמעלה היא צילום יפה, שהגיע אלי פעמים רבות בשנתיים האחרונות ובעקרון הוא מדגים הייטב את המושג "קצה  הקרחון" : החלק מעל המים שמתחתיו מסתתרת מסה עצומה ובלתי נראית, אבל יש בעיה בתמונה הזו בגלל העובדה שהיא צריכה לייצג את את היחס שבין שני חלקי קרחון, והיחס הזה כאן בתמונה מבוסס על אשליה אופטית    אשר מראה את החלק השקוע במים, בגודל מופרז , יותר גדול ב- 30% מגודלו במציאות. הכיצד ?

 

  קרן אור העוברת מצפיפות אחת (של מים) לצפיפות שונה (של אויר) או ההיפך משנה את הזוית שלה , לצולל המצוייד במסכה מגיעה קרן  אור מן המים ועוברת לאויר שבתוך המסכה : הזוית מצטמצמת ויוצרת אפקט כמו בעדשת זום המגדילה ומקרבת את התמונה. כל מה שצולל רואה מתחת למים גדול וקרוב בערך ב-30% מהמציאות. גם מצלמה

 תת מימית מצוידת בקופסה כמו מסכת צלילה ואותו  האפקט קיים גם בצילום תת מימי.

 

הצילום המקסים צולם בים שקט מאד במצלמה תתימית כשהמחצית העליונה של העדשה  באויר מעל המים

ומשקפת את קצה הקרחון מעל המים בגודלו הטבעי , ואילו המחצית התחתונה ששקועה במים מצלמת את החלק התחתון של הקרחון,    ב-30%   גדול וקרוב יותר מאשר במציאות, לכן היחס בין החלק העליון לתחתון אינו כפי שקיים במציאות, ומאחר שמטרת התמונה להציג את היחס הנכון בין קצה הקרחון לחלקו שבמים, התצוגה אינה אלא אשליה אופטית:נכונה בעקרון אבל מאד לא מדוייקת.    גייזי.

 

גייזי: צילום תת ימי >  http://www.pbase.com/geyzi/fish&page=all